0AM DQ200 7 vaihteinen kuiva kytkin vaihteisto
Manuaali vai automaatti ? ei täysin oikein kumpikaan. Tämä vaihteisto on manuaali pohjaltaan ja tätä ohjataan automaattisesti mekatroniikalla. Mekatroniikka hoitaa kytkimen käytön sekä vaihteiden vaihdon automaattisesti. Vikaantuvia paikkoja on siis runsaasti ja yleisimpiä näistä 6 ja R vaihteen siirtohaarukan laakerit, mekatroniikan ongelmat, mekatroniikan paineakku, kaksois kytkimen kuluminen ja vauhtipyörän kolinat. Kytkimiä ja paineakku vikoja korjailtu jo runsaasti ja toiminnan laajentuessa menemme jatkossa vaihteiston sisälle asti tutustumaan sen sielunelämään.
Paineakku ongelmat
0AM vaihteistoissa esiintyvät paineakku viat. Vaihteiston mekatroniikan hydrauli paineiden tippuminen johtuu yleisimmin pienistä murtumista alueella johon paineakku on asennettu venttiilipöydälle. Tämän korjaaminen usein merkkiliikkeissä tarkoittaa uutta mekatroniikkaa kokonaisuudessaan jonka alkaen hinnat yleensä pyörivät 1800€. Mikäli autostasi löytyy seuraavia vikakoodeja on syytä epäillä paineakkua.
– VW 06079 GENERIC P17BF – VAG 006079/10902/10903, P17BF, Hydraulic Pump: Play Protection
– VW 06300 GENERIC P189C – VAG 006300, P189C, limited performance due to insufficient pressure rise
– P1895 – limited performance due to pressure drop
Mitäs tämä sitten kustantaa ?
-Paineakun korjaus sarja 335€
-Mekatroniikan öljy 1L 19,50€
-Työt 3h 210€
Yhteensä 564,50€
0AM Vaihteisto öljyn vaihto
Vaihteisto öljyn vaihto pitää sisällään tähän vaihteistoon tarkoitettua öljyä 2 L sekä vaihtotyön. Suosittelemme vaihtamaan vaihteisto öljyn 60tkm välein.
-Dsg vaihteisto öljy 2 L 39,00€
-Vaihteisto öljyn vaihtotyöt 35,00€
-Mekatroniikan öljy 1L 19,50€
-Mekatroniikan öljyn vaihto 35,00€
Yhteensä 128,50€
6-R vaihteen siirto ongelmat
Jumittaako pakki ? Tähänkin löytyy ratkaisu ei tosin marmorilta. Yleinen vika pakin oireille löytyy pakin siirtohaarukan laakeroinnista. Onneksi tähän on jo valmistettu päivitettyjä versioita kyseisestä haarukasta. Mekaanisesta kulumisesta johtuen siirtohaarukan laakerointi pettää ja tämä voi aiheuttaa vaihteen siirto ongelmia muillakin vaihteilla mikäli irtoavia osia pääsee vääriin väleihin. Tämän kohdalla todellakin kannattaa miettiä vaihtaako ennemmin siirtohaarukan kuin koko vaihteiston ? on meinaan aikas paljon halvempi eikä edes kovin työläs vaihtaa siinä kohtaa kun vaihteisto on jo pöydällä.
Vaihteiston laakerointi
Ylimääräisiä ulinoita ja rohinoita ajon aikana ? Ei kannata vielä laittaa vaihteistoa eläkkeelle vaan lähettää tarkastukseen sillä vika voi olla näinkin yksinkertainen. "Elin ikäisten öljyjen" tuomaa ominaisuutta vaihteistoon ei voi välttää kuin vaihtamalla niitä öljyjä säännöllisesti. Vaihteiston sisällä on magneetteja jotka keräävät hienoa metallipölyä öljyn seasta pois mutta ajan kuluessa niidenkin kapasiteetti tulee täyteen ja loppu hienosta metalli pölystä kiertää öljyn mukana laakereissa kuluttaen niitä entisestään. Tämäkin vika saadaan kuntoon edullisemmin kuin uusi vaihteisto marmorilta.